Munții Poiana Rusca, Vârful Padeș 1374m.

Fiind destul de îndepărtați de noi, Munții Poiana Ruscă sunt destul de dificil de abordat în tură de o zi. Situați la o distanță de aproape 3h cu mașina, distanța trebuie luată în calcul și la dus și la întoarcere în plus se mai adaugă și timpul petrecut pe munte, apoi calculezi în asa fel încât să nu te prindă noaptea pe munte. Eu întotdeauna la timpul calculat pentru tura în sine, las o marjă de o oră pentru neprevăzut sau de ce nu și pentru lenevit sau admirat frumsețile ce le găsești pe creste. Dimineața la 5:30 când am plecat de acasă termometrul pe mașină indica -8°C, la ora 9 când am intrat în traseu era la fel de frig,  de nu-mi venea să ies din mașină. Traseul în sine nu este unul foarte spectaculos, cea mai mare parte a traseului fiind pe drum forestier, mai ales acum, la inceput de martie, când pădurea nu a înverzit și totul este atât de cenușiu. Asta ar fi motivul pentru care îți recomand sa urci pe acest vârf, în aprilie - mai când verdele crud al pădurilor de foioase îți încântă privirea, sau în octombrie, când pădurea își schimba ținuta, iar culorile frunzelor aurii te îmbată. Munții Poiana Ruscă sunt o grupă montană extinsă aparținând Carpaților Occidentali făcând legătura între grupa majoră nordică a acestora, Munții Apuseni și grupa majoră sudică, Munții Banatului. Se întind pe o suprafață de cca 2.640 km2, având altitudini medii în jur de 700 – 1000 m. Cu o altitudine de 1374m, vârful Padeș este cel mai înalt vârf din masiv. Curios este că ajunși pe vârf am găsit un panou ce ne indica o altitudine de 1382m, dar după cum vedeți și pe harta altitudinea corectă este de 1374m. Pe harta topografica vârful apare cu altitudinea de 1373.4 m

harta topografica

marcaj:
retur pe același traseu

Distribuie pe:
Pe drumul spre Luncanii de Jos, la 500m după ce treceți de Colonia Fabricii, se afla Turnul lui Liman, traseu via ferrata.
Turnul lui Liman
Traseul incepe într-un mod foarte ingenios de traversare a văi lui Liman. Noi nu am venit pregătiți pentru via ferrata, dar cu siguranță data viitoare când vom reveni în acest masiv vom avea echipament pentru via ferata și mai multe informații despre traseu.
Continuam drumul spre satul Luncanii de Jos pe care îl traversam. Ajunși la intersecția din imagine viram dreapta spre Transluncani. Pe primul stâlp vom găsi marcajul TA și BG pe care vom urca noi. Din acest punct mai sunt cca 650m pana la punctul de unde am intrat noi în traseu.
Intram în traseu cu zâmbetul înghețat pe buze, la propriu. Loc de parcare pentru cca 4 mașini.
300 m Transluncani, drum neasfaltat.
Transluncani urca spre stânga, noi continuam pe drumul neasfaltat din dreapta. Nu sunt marcaje în aceasta zona. Si in acest loc sunt locuri de parcare.
o mica cascada.
primula este una din vestitorii primăverii, surprinsa de temperaturile scăzute a începutului de martie.
La aceasta bifurcație ținem dreapta, marcajul imposibil de observat din acest punct, este aplicat pe un brad pe partea stângă a drumului, acoperit cu iedera.
Natura își reintra în drepturi.
la cca 2,3 km de la intrarea in traseu marcajul coteste stanga printr-un valcel. Dar se poate continua si pe drum deoarece marcajul si drumul se vor reintalnii putin mai sus.
urcam prin valcel aproximativ 900m
La un moment dat parasim valcelul si cotim dreapta pentru a reintra pe drum. Aici trebuie sa fiti foarte atenti, valcelul continua usor stanga si se indeparteaza de tarseu.
Se putea sa gasim un munte fara exploatari forestiere?
Loc de popas.
Parasim drumul principal si continuam spre Varful Fagetului 1088m, aceasta portiune este nemarcata. In cazul in care nu doresti sa atingi si acest obiectiv poti continua pe drumul principal.
Speram ca odata ajuns pe Varful Fagetului sa gasim macar un punct de belvedere.
la nici 10 minute de pe varf reintram pe drum.
Intersecția traseelor BR cu BG
Pe un copac găsim indicații spre tăul Ursului 1h și 30'
Marcajele merg împreună pana la ieșire din pădure, unde se despart. BG continua ușor stânga pe lângă linia pădurii iar BR continua înainte pana ajungi în drumul ce vine de la Nădrag.
Găsim și un punct de belvedere spre creasta masivului.
De la ieșirea din pădure mai avem cca 800m, aproximativ 15-20 minute și ajungem pe vârf.
Ultimii pași spre vârful Padeș.
Vârful Padeș 1374m
Vârful Padeș 1374m, împreună cu toată echipa, Costel, Traian, Daniela, Cosmina, Ciri, Rodica, eu, Erika, Codrina și Sorin în spatele camerei foto.
Efortul și frigul îndurat până aici a fost răsplătit cu vârf și îndesat de priveliștile ce ni le oferă vârful. Munții Retezat ce erau la aproximativ 60 km în linie dreapta se vedeau perfect, iar creasta Munților Godeanu și Cernei se vedeau pana departe în sud spre Arjana. Fantastic, magnific, cuvintele nu pot descrie ce am simțit în acel moment. Chiar dacă traseul nu a fost foarte spectaculos, ținând cont de perioada anului în care am urcat, nu pot sa nu admit ca un astfel de fenomen nu poate fi văzut atunci când temperaturile cresc și vizibilitatea se reduce.
pe vârful Padeș este amplasat un turn, un punct important de reper.
Indicator spre Tăul Ursului 3h, pe drumul forestier.
Coborârea o facem pe același traseu, cu mici pauze la fotografiat florile ce zâmbesc in razele soarelui. Am "cules" si pentru voi un ghiocel.

Distribuie pe:

Track GPS: Luncanii de Jos - Vârful Padeș (BG)

Acces:

Nu uita!
- Nu lăsa gunoaie pe munte, dacă ai adus un pet plin pe munte poți să-l duci și gol înapoi.
- Nu lăsa inscripții pe copaci, stânci sau refugii.
- Nu fă gălăgie pe munte.
- Nu rupe florile indiferent dacă sunt sau nu ocrotite prin lege, pentru a ne bucura toți de ele.
- Nu pleca singur pe traseu.
- Nu consuma alcool pe traseu.
- Nu pleca fără echipament adecvat.
- Nu pleca neinformat asupra stării traseului sau a condițiilor meteo.
- Nu pleca dacă se anunță vreme rea.
- Nu pleca pe un traseu ce-ți depășește puterile, tu trebuie să învingi muntele nu el pe tine.

Ultimele postări

S-ar putea să-ți placă și:

ToniGrecu

Acest jurnal arata detaliile drumețiilor făcute de mine și nu reprezintă trasee omologate. Uneori, bocancii mă duc și pe poteci nemarcate, motiv pentru care te invit să citești cu atenție descrierea traseului și să nu te aventurezi dacă nu cunoști zona foarte bine. Dacă ți-a plăcut articolul și l-ai găsit util, lasă un comentariu.