Munții Hășmaș: Vârful Hășmașul Mare 1792m (Haghimasu Mare).

 Pe munte se poate schimba vremea de la o zi la alta, degeaba mi-am pregătit un track, în care am vrut să fac minuni și să ating mai multe obiective, dacă nu am pile, acolo sus în ceruri. Atunci când condițiile meteo, în cazul de față zăpada, îți dă toate ideile peste cap, trebuie să te împaci cu situația și să renunti la ideile îndrăznețe, degeaba m-am ofticat și mi-am dat colesterolul peste cap. Planul inițial era destul de optimist, cu urcare la Cabana Singuratica - Vârful Hășmașul Mare - întoarcere la cabana, continuare pe vârful Vârful Piatra Ascuțită(Ecem) apoi în Pasul Dracului (șaua Tarcău) și coborâre pe CR în Bălan, dar nu l-am putut realiza. Seara când am ajuns la cazarea din Bălan, a inceput să ningă, iar dimineața era deja un strat de zăpadă de o palmă pe mașină, ceea ce ne-a pus pe gânduri. Știu că ar fi fost mai fain să dormim la Cabana Piatra Singuratică, dar în aceasta pandemie nenorocită suntem nevoiți să evităm dormitul la comun, mai ales când grupul tău nu ocupă toată capacitatea cabanei, și ești nevoit să împarți dormitorul cu necunoscuți. In urma cu 4 ani când am mai fost aici în Munții Hășmaș am urcat pe BA, varianta asta de traseu este închisă în acest moment datorită copacilor doborați pe potecă, în urma unei furtuni. Din acest motiv am ales să urcăm pe TR, până la Cabana Piatra Singuratică, apoi am continuat pe traseul de creasta marcat cu BR, unde se înainta destul de greu, stratul nou de zăpadă măsura peste 20cm, spre vârf chiar 30cm. In condițiile date, am abandonat ideea circuitului, nu aveam cum sa ne încadrăm în timp, și am decis sa coboram pe același traseu.


Munții Hășmaș sunt situați în Carpații Orientali aparținând Grupei Carpaților Moldo-Transilvăneni, și se învecinează cu Munții Gurghiului, Tarcău, Ciuc și Giurgeului, este de asemenea un important nod hidrografic. Din acest masiv izvorăsc râurile: Mures, Olt, Bicazul și Trotușul.

 Traseu Vârful Hășmașul Mare

Bălan - Cabana Piatra Singuratica
 marcaj: 
 
Cabana Piatra Singuratica - sub Vârful Hășmașul Mare 
marcaj:
 
Vârful Hășmașul Mare (Haghimasu Mare)
marcaj:

Atenție! - traseul BA spre Piatra Singuratica este închis din cauza copacilor doborați de furtuna.

Strada Oltului - aici am parcat mașinile.
după 200 m drumul se bifurca, continuam în dreapta
Continuam pe drum pana trecem de ultimele case
Indicatorul ne spune clar în ce direcție continuam, traversam pârâul Sep
Ajungem într-o poiana lunga de 1km ce o traversam.
Limita rezervației este semnalizată cu un panou informativ, aici găsim și un loc de popas amenajat cu masa și bănci.
După ce intram în pădure și urcușul devine din ce în ce mai abrupt.
Bifurcația cu traseul BA ce urca de pe strada Pârâul Fierarilor detalii despre traseu aveți aici.
în 10 minute ajungem la bifurcația spre traseul marcat cu CA spre Piatra la Panda, de aici mai avem foarte puțin pană la Cabana Piatra Singuratica.
Cabana Piatra Singuratica
Cabana Piatra Singuratica
Aici echipa se desparte în doua grupuri, unii rămân la cabana, iar ceilalți continuam spre vârf. Ceata era din ce în ce mai deasa și ai șanse mari sa nu găsești traseul.
Zăpada proaspătă căzută peste noapte împodobesc brazii creând  un ținut al basmelor, iar ceata amplifica misterul din jur.
Traseul BR continua prin pădure pe sub vârful Hășmașul Mare spre Poiana Alba. Trebuie sa fi atent sa nu pierzi intersecția spre vârf ce este semnalizată cu o săgeată ce este montata pe un brad în dreapta potecii.  In imaginea de mai jos eram deja intrați pe marcaj PR. Din acest punct mai avem circa 1km pana ajungem pe vârf. (nu dau timp pentru ca depinde în ce anotimp urci, cat de mare este zăpada, sau de ce nu, depinde de condiția fizica a fiecăruia. Noi am făcut 35'. 
Înainte de a ajunge în vârf găsim un punct de belvedere minunat, cu priveliști spre Muntii Gurghiului, unde avem planificata mâine o urcare pe Varful Saca Mare. Noi nu am avut vizibilitate, dar în excursia din 2017 am profitat din plin de el. 
De la cruce cotim dreapta,  până pe vârf mai avem 5 minute, aproximativ 200m.
Varful Hășmașul Mare sau Hăghimașu Mare, cum de altfel și scrie pe tabla, sau pe unele hărți, este cel mai înalt punct din masiv.
Împreună cu echipa pe Vârful Hășmașul Mare 1792m
(credit foto: Ghiță Dunca)
Împreună cu echipa pe Vârful Hășmașul Mare 1792m (credit foto: Cornel Truta)
Coborârea o facem pe același traseu.
Cabana Piatra Singuratica
La coborâre ceata s-a mai risipit, și putem face face fotografii.
Tura ce în condiții de vara ar fi fost relativ ușoară a fost destul de dificila din cauza zapezii.

Track (Trail GPS ): Balan - Cabana Piatra Singuratica - Varful Hasmasul Mare 1792m (TR BR PR)


Acces: Pensiunea Meridian - Balan (strada Oltului)

jurnaldedrumetii.ro

Nu uita!
- Nu lăsa gunoaie pe munte, dacă ai adus un pet plin pe munte poți să-l duci și gol înapoi.
- Nu lăsa inscripții pe copaci, stânci sau refugii.
- Nu fă gălăgie pe munte.
- Nu rupe florile indiferent dacă sunt sau nu ocrotite prin lege, pentru a ne bucura toți de ele.
- Nu pleca singur pe traseu.
- Nu consuma alcool pe traseu.
- Nu pleca fără echipament adecvat.
- Nu pleca neinformat asupra stării traseului sau a condițiilor meteo.
- Nu pleca dacă se anunță vreme rea.
- Nu pleca pe un traseu ce-ți depășește puterile, tu trebuie să învingi muntele nu el pe tine.

Distribuie pe:

Ultimele postari

S-ar putea să-ti placă si:
ToniGrecu

Acest jurnal arata detaliile drumețiilor făcute de mine și nu reprezintă trasee omologate. Uneori, bocancii mă duc și pe poteci nemarcate, motiv pentru care te invit să citești cu atenție descrierea traseului și să nu te aventurezi dacă nu cunoști zona foarte bine. Dacă ți-a plăcut articolul și l-ai găsit util, lasă un comentariu.

Trimiteți un comentariu

Mai nouă Mai veche